بلاگ

شاسی خودرو چیست و از کجا بفهمیم آسیب ندیده است؟

انواع شاسی خودرو

شاسی خودرو را می‌توان اسکلت خودرو نام‌گذای کرد. همان طور که اسکلت بندی بدن انسان نگه‌دارنده و ایمنی بخش اجزای دورنی است شاسی خودرو رو نیز چنین وظیفه‌ای را بر عهده دارد. از جمله وظایف شاسی خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

تحمل وزن بخش‌های مختلف خودرو
تحمل نیروهای مختلف اعمالی به خودرو
تامین فضای امن برای سرنشینان
تامین فضا و موقعیت‌های مناسب برای نصب سیستم‌های مختلف خودرو
در شکل زیر شاسی خودرو نمایش داده شده است.

شاسی خودرو جداشدنی و جدانشدنی

انواع شاسی خودروانواع شاسی خودروانواع شاسی خودروهای سواری
طراحی شاسی خودروهای سواری با گذشت زمان و پیشرفت‌های روزافزون صنعت خودرو متحول شده و به دو دسته شاسی جدا شدنی و یکپارچه تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه به تشریح هر کدام از انواع شاسی پرداخته خواهد شد.

۱- شاسی جداشدنی
شاسی‌های جداشدنی اغلب درخودروهایی مورد استفاده هستند که باید وزن و نیروهای زیادی را تحمل نمایند. در این دسته‌بندی خودروهای سواری SUV ، مینی بوس‌ها، وانت‌ها، کامیون‌ها قرار دارند.
در این خودروها شاسی به وسیله پیچ به اتاق خودرو متصل می‌شود و از عملیات جوشکاری برای اتصال اتاق به شاسی استفاده نمی‌گردد.

۲- شاسی یکپارچه
در شاسی یکپارچه با استفاده از روش‌های مختلف شکل دادن به ورق‌های فلزی بخش‌های مختلف شاسی شامل ستون‌ها، رکاب‌ها، سرشاسی‌ها، پروفیل‌هاو دوبله‌های سطوح مختلف تولید می‌شوند.
در شکل زیر شاسی خودرو جداشدنی و جدانشدنی(یکپارچه) را مشاهده می‌نمایید.

شاسی خودرو جداشدنی و جدانشدنی

شاسی خودرو جداشدنی و جدانشدنیشاسی خودرو جداشدنی و جدانشدنی

در تولید شاسی‌های جداشدنی کاهش وزن، کاهش نیروی مقاومت هوا، کاهش هزینه تولید، تحمل نیروی مناسب و ضربه پذیری بهتردر تصادفات در نظر گرفته شده است. در خودروهای سواری که نیروی کمتری را نسبت به خودروهای سنگین تحمل می‌کنند، روی شاسی بار زیادی وارد نمی‌گردد لذا از شاسی‌های یکپارچه (جدا نشدنی) استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *